Monday, August 18, 2008

kaifiyat solat menghormati waktu

SOAL JAWAB USTAZ AZHAR IDRUS

Ditulis oleh sastera_iktisas
Sunday, 20 July 2008

assalamualaikum ustaz..

1)saya menaiki keretapi dari batu pahat ke kelantan pada waktu malam. keretapi itu dijangka tiba di kelantan melepasi waktu subuh. boleh ustaz berikan kaifiyat solat menghormati waktu serta syarat-syaratnya sahnya solat tersebut.
2)bagaimana pula perjalanan ke destinasi yang sama dengan menggunakan bas, sedangkan pemandu bas tidak berhenti untuk solat subuh sehingga waktu subuh habis. bolehkah saya solat menghormati waktu?
3)adakah sah solat saya apabila saya tersilap arah kiblat ketika solat fardhu. adakah perlu saya mengqadha solat saya apabila saya menyedari kesilapan tersebut (salah kiblat) setelah solat fardhu tersebut telah habis waktunya.
.....................

w.salam

1. Jika tuan boleh mengambil wuduk dan mengerjakan solat dalam keadaan biasa maka saolat tersebut adalah sah dan tak perlu diulang lagi.
Jika tak mampu berdiri maka solatlah dalam keadaan duduk dan mengadap kiblat.
Jika tidak ada air untuk berwuduk dan tidak ada debu untuk bertayammum maka wajib juga megerjakan solat dalam keadaan yang semampu mungkin tetapi wajib qadha bila sampai ke tempat yang boleh bersuci.
2. Jika pemandu bas tidak berhenti, tuan ada mempunya i wuduk maka solatlah dalam keadaan duduk dan megadap kiblat. Jika tidak boleh mengadap kiblat sebab arah bas bertentangan dengan arah kiblat maka wajib mengankat takbir ihram dalam keadaan mengadap kiblat dan rukun2 yang lain mengikut arah bas tersebut. Setibanya di rumah tidak wajib lagi qadha sebab solat tadi telah sah.
Solat hurmat waktu ialah solat yang wajib diqadha dengan sebab ketika mengerjakannya kita tidak ada wuduk.
3. Jika arah kiblat yang baru itu kita ketahui dengan yakin maka wajib diqadha solat yang terssalah dahulu itu.
wallahua'lam

http://ustazazhar.com/v1/ibadah/kaifiyat-solat-menghormati-waktu.html

No comments: